ناگفتههای «افسانه بایگان» در آستانه ۶۰ سالگی
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۷۴۸۲
افسانه بایگان ۲۶ دی، ۵۹ساله شد. او چه در زمان درخشش در سینما به عنوان ستارهای نوظهور و چه امروز به عنوان یکی از پیشکسوتان بازیگری ایران، از ادا و اصول دوری جسته و فارغ از هر هیاهو، شو و جلب توجه کردنی، خودش است. خودی که عاشق هنر بازیگری و جان بخشیدن به شخصیتهاست. بایگان این شبها سریال «باخانمان» به کارگردانی برزو نیکنژاد و تهیهکنندگی زینب تقوایی را از شبکه سه سیما در حال پخش دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارنامه حرفهای شما موید این نکته است که در انتخابهایتان بسیار حساس هستید. آخرین اثر شما در تلویزیون سریال روزهای بیقراری بود و حالا بعد از دو سریال باخانمان را روی آنتن دارید. چه عاملی باعث شد در این سریال بازی کنید؟
در انتخابهایم، کیفیت فیلمنامه همیشه حرف اول را میزند. در این سریال ، زمانیکه فیلمنامه را برای مطالعه به من دادند، نقشم را دوست داشتم؛ چرا که تا به امروز نمونه این نقش را در کارهای کمدی و طنز بازی نکردهبودم. تیم سازنده این سریال همگی از بهترینها هستند. آقای نیکنژاد در سمت کارگردان، خانم زینب تقوایی به عنوان تهیهکننده و دیگر دوستان که نامشان در عوامل این سریال بود، همه خبر از کاری حرفهای و خوشساختمیداد.
شما از جمله معدود بازیگران زن هستید که اگرچه در درامهای اجتماعی و ملودرامهای عاشقانه دهه ۶۰ به شهرت رسیدید، اما با ریسکپذیری بالا و کنار زدن ملاحظاتی، کمدیهای موفقی مثل «مرد عوضی» را هم تجربه کردید. این قدرت ریسکپذیری در سینما و تلویزیون را چطور بهدستآوردید؟
بازیگری برای من جدی است و نسبت به حاشیههای این حرفه یا اینکه اگر فلان نقش را بازی کنم در جامعه چگونه دیده میشوم، هیچ مسالهای ندارم. اگر نقشی برایم جذاب باشد علاقهمندم که چالشی جدید داشتهباشم و تا به امروز بارها این کار را انجام دادم. انواع و اقسام نقشها را در ژانرهای مختلف بازی کردم و ریسکپذیری در هر نقش برایم نوعی تولد است. چه لذتی دارد اگر مدام نقشی را که قبلا در آن موفق بودهام تکرار کنم؟ چالشهای بازیگری برایم زیباست و اگر صدها بار دیگر موقعیتش برایم پیش بیاید همین کار را انجام میدهم. البته این ریسک بسیار هم خطرناک است.
ریسکی که معمولا بازیگران خانم از انجام آن طفره میروند!
بله و دیدهام بازیگرانی که ریسک کرده و زمین هم خوردهاند، اما همانطور که گفتم برای من تجربه یک چالش و یک ماجرای جدید جذابیت دارد. نهتنها در بازیگری بلکه در هر هنری، آنچه مهم است لحظه خلق اثر است. حالا اینکه بعد از آن چه اتفاقی میافتد و چه حواشیای بهخصوص در فضای مجازی بهوجود میآورد بهشخصه برایم اصلا مهم نیست. وقتی خودم در لحظه خلق یک اثر آن را باور میکنم و از آن لذت بردم، مردم هم آن را باور میکنند و از آن لذتمیبرند.
برگردیم به سریال باخانمان؛ معمولا نوشتههای امیر برادران واجد نوعی فانتزی در دل رئال هستند و در مقابل برزو نیکنژاد (کارگردان) بیشتر تمایل به کمدیهای اجتماعی و واقعگرایانه دارد. برای شکلگیری خروجی مناسب، شما به عنوان بازیگر چطور بین این دو مساله تعادل ایجاد کردید؟
به نکته خوبی اشاره کردید. بازیگر در مواجهه با این دو دیدگاه، کاملا باید مراقب باشد که نقش حالت کاریکاتور به خود نگیرد و در کمدی سخیف گرفتار نشود. به نوعی مثل بازی آکروبات، باید تعادل را حفظ کند که به ورطه لولک و بولک نیفتد و بیننده آن را باور کند. در این زمینه متن فیلمنامه و راهنماییهای کارگردان هم خیلی مهم است. خود فیلمنامه به بازیگر میگوید که این کمدی از چه ابزارهایی برای خنداندن مخاطب بهره میگیرد و کارگردان هم با راهنماییهایش میتواند بازیگر را بهدرستی هدایتکند.
شما در ایفای نقشهای کمدی همیشه نوعی اقتدار، کاریزما و نفوذ زنانه همراه با خودتان دارید؛ ازجمله همین نقش اخیرتان در سریال باخانمان. این ویژگی چقدر برآمده از شخصیت فردی خودتان است و چقدر به خود پروژه و متن برمیگردد؟
این یک حقیقت است که هر بازیگری با توجه به دلایل مختلف فردی و محیطی یک نقش را به نوعی ایفا میکند و از نظر من تجربه در این میان بسیار مهم است. قطعا اگر بازیگر دیگری نقش من را در باخانمان به عهده داشت به طور غریزی، با شکل و شمایل دیگری آن را اجرا میکرد.
مهری در باخانمان به نظر رفتاری دووجهی دارد؛ مادری دلسوز برای دخترش و مادرزن آیندهای با بدجنسیهای بامزهگونه که کمی شیطنت هم قاطی رفتارش هست. چطور به این نوسان منطقی و باورپذیر در نقش رسیدید تا در تضاد با فضای کمدی سریال هم نباشد؟
نقش مهری شناسنامهدار است. وقتی که شناسنامه این شخصیت را میدانید، قدم به قدم که جلو میروید، چرایی تمام رفتارهایش را هم پیدا میکنید و متوجه میشوید که بیخود و بیجهت نیست که مهری مخالف ازدواج دخترش با پسرعمویش است و ترجیح میدهد برادرزاده خودش دامادش شود.
با توجه به اینکه خودتان یک پسر دارید، به نظرتان سختیهای دختر داشتن بیشتر است یا پسر داشتن؟
فرقی نمیکند. هرکدام حال و هوای خودش را دارد و الان که نقش مادر یک دختر دم بخت را در این سریال دارم به نظرم تجربه جذابی است.
قصه تقابل یا مواجهه و مصاحبت فقیر و غنی جزو قدیمیترین الگوهای قصهگویی است. به نظر شما سریال باخانمان چقدر در برداشت از این محتوا متفاوت بوده و تا چه اندازه در اینباره موفق عمل کرده؟
کلیشه که همان کلیشه قدیمی داستانهای کهن ماست که بارها در فیلمها و سریالهای جهان گفته شده و از این به بعد هم گفته خواهد شد، منتها هرکسی با جهانبینی خودش آن را به تصویر میکشد. باخانمان هم با نگاه آقای نیکنژاد، مصاحبت فقیر و غنی را همراه با لحظاتی خوب و تازه پیشروی مخاطب قرار میدهد.
پیشبینیتان از بازخورد مخاطبان این سریال چیست؟
در تمام سریالها شاهد فراز و فرودهایی در بعضی بخشهای آن هستیم، اما در مجموع باخانمان کار قابلدفاعی است. این سریال عمیقتر از کمدیهای بزن و بکوب است و از آنجا که بهخصوص در سالهای اخیر مردم به تماشای کمدی سطحی عادت کردهاند، این کار مخاطبان خاص خودش را دارد که البته با بازخوردهایی که تا امروز داشته به نتایج خوبی هم منجر خواهد شد.
در بخش ابتدایی گفتگو به حواشی فضای مجازی اشاره کردید؛ یاد سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی افتادیم که بهتازگی پخش آن از شبکه نمایش خانگی به اتمام رسید و حواشی و انتقادات زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. این تجربه با تمام فراز و نشیبهایش شما را در قبول پیشنهاد جدید در حوزه شبکه نمایش خانگی مردد نکردهاست؟
دل، اولین سریالی بود که در شبکه نمایش خانگی کار کردم و باید یادآوری کنم برخی مسائل از دست تمام عوامل یک پروژه غیر از کارگردان و تهیهکننده خارج است. من به عنوان بازیگر در این مجموعه برای بازی در یک سریال ۲۸قسمتی جذاب و در نقشی که دوست داشتم قرارداد بسته بودم و بعد در کمال ناباوری ۲۸قسمت شد ۴۰قسمت! این ناباوری نه تنها برای من، بلکه برای تمام بازیگران این مجموعه هم بود و مسلما وقتی ۱۲قسمت به یک سریال خوب با بافت دراماتیکی درست اضافه شود، کار زمین میخورد. تا به حال در طول دوران بازیگریم با چنین موردی مواجه نشده بودم و تجربه خوشایندی هم نبود. با وجود این در همین حدی هم که مردم آن را دیدند جای شکر دارد.
پس ابتدا متن فیلمنامه دل را تمام و کمال در اختیار شما قرار ندادند؟
نه، اصلا. معمولا متن یک سریال را تا قسمت ششهفت که نوشتند در اختیار بازیگر قرار میدهند و ادامه سریال طی کار نوشته میشود. ممکن است در ادامه کار به سمت و سویی برود که مورد پسند بازیگر نباشد، اما دیگر از دست بازیگر کاری ساخته نیست. یک بازیگر روی همان تعداد قسمتهای اولیه که خوانده، میتواند در مورد بازی در سریال تصمیم بگیرد و متاسفانه به هیچ صورتی این مساله اصلاح نمیشود که برای ساخت یک سریال ابتدا تمام فیلمنامه نوشته شود و بعد بقیه مسائل آن هماهنگشود.
به خودم ایمان دارم
افسانه بایگان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ۲۶دی تولدتان بود، چه ارزیابی از کارنامه هنریتان دارید و آرزویتان چیست، میگوید: با تمام فراز و نشیبهایی که در حرفهام دیدهام، اما از آن راضی هستم. در جاهای گوناگون و در سنین مختلف میتوانستم حضور چشمگیرتری در این عرصه داشته باشم، اما به دلیل حفظ ارزشهایم و جهانبینیای که نسبت به زندگی دارم از انجام آن کارها خودداری کردم. چون ارزشهایی که در زندگی دارم بر هر چیز مقدمتر است. کاملا خودخواسته همیشه در سایه، آهسته و پیوسته حرکت کردهام و هر روز که میگذرد بیش از پیش به درستی راهی که رفتم، ایمان میآورم. امروز وقتی به پشت سرم نگاه میکنم، با خودم میگویم؛ «درست رفتی افسانه».
منبع: پارسینه
کلیدواژه: افسانه بایگان سریال ایرانی سریال باخانمان سریال تلویزیونی پارسی خبر سریال باخانمان یک سریال نیک نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۷۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رخنه، آقای قاضی وبدل در آستانه پخش
رخنه به شبکه یک
با پایان یافتن پخش سریال نونخ ۵، قسمت آخر آن تکرار شد و همچنین پشتصحنه این سریال پرطرفدار روی آنتن رفت. به این ترتیب مخاطبان شبکه یک سیما منتظر اطلاعات تازه درباره سریال بعدی شبکه هستند. با پیگیری خبرنگار جامجم، مشخص شد که سریال رخنه به تهیهکنندگی مهدی شفیعی به جای نونخ پخش خواهد شد. این سریال از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت روایت خود را برای بینندگان به تصویر میکشد. سریال رخنه تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان تولید شده است. کارگردانی سریال تا جایی با علی غفاری بود که پیش از این آثاری مثل سریال بچه مهندس را ساخته است. البته بخش اعظم سریال رخنه را حمیدرضا لوافی کارگردانی کرده است که پیش از این سریال شهباز را ساخته بود. مهدی شفیعی، تهیهکننده رخنه درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال رخنه که در ۳۰ قسمت تولید شده، مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبهرو میشود. شفیعی در ادامه بیان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربر میگیرد. این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی بهویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.دررخنه بازیگرانی نظیر نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی حضور دارند. دیگر عوامل مجموعه رخنه، مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام دادهاند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است. سریال رخنه از ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت۲۲و ۱۵دقیقه از آنتن شبکه یک سیما پخش میشود. به گفته تهیهکننده نادر فلاح و رامتین خداپناهی بازیگران نقش اصلی این سریال هستند.حضور آقای قاضی در شبکه ۲
سریال «آقای قاضی» پیش از این با ساختاری متفاوت روی آنتن شبکه دو سیما رفت. سجاد مهرگان کارگردان این اثر است و تهیهکننده فصل اول نیز احمد شفیعی بود. با وجه به پرمخاطب شدن این سریال، مجموعه گفته شده بازپخشهایی هم داشت. حالا فصل دوم مجموعه آقای قاضی با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» تولید گروه نمایشی مرکز سیمرغ روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. احتمالا زمان پخش این سریال از پایان همین هفته خواهد بود و پنجشبنهها و جمعهها روی آنتن میرود. در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است. تهیهکنندگی را هم سیدحسام حسینی برعهده دارد.درفصل اول مجموعه آقای قاضی با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین ازجمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود. طبق پیگیریهای خبرنگار جامجم در قسمت اول سریال به خاطر اتفاقی که برای آقای قاضی با بازی بهزاد خلج رخ میدهد، مخاطبان غافلگیر و جذب خواهند شد. میثم مهدویراد مجری طرح، داوود محمدی مدیر فیلمبرداری، محسن نصراللهی طراح صحنه و حسین نشاطی تدوینگر این سریال تازه است.
فن بدل به اژدها
سریال جدید دیگری که از آن بهعنوان جایگزین سریال «هفت سر اژدها» نام برده میشود، «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی است. این سریال کمدی را رضا نصیری شهرضایی تهیه کرده است و در آن بازیگرانی نظیر شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، پریسا مقتدی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری،ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی وابوالفضل رجبی به ایفای نقش پرداختهاند. سریال بدل هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند.تهیهکننده این سریال به جامجم بیان کرده بود که «بدل» از جنس آثار قبلی مسعودی است و از کمدی موقعیت و کلامی بهره برده است.