Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@21:03:03 GMT

مسعود «با خانمان» ساده‌‌ لوح نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۳۸۲۴

مسعود پسر جوانی است که زندگی مرفهی داشته و به همراه پدر خود حاج مصطفی (آتیلا پسیانی) در کار فروش و صادرات فرش دستباف است و یک کارگاه قالیبافی را هم اداره می‌کند.

او همزمان مشغول تدریس دروس معارف در دانشگاه نیز هست. از طرف دیگر، حدود ۱۰ سال است که به خاطر مخالفت زن‌عمویش (افسانه بایگان) نمی‌تواند با دخترعمویش سمانه (مارال فرجاد) ازدواج کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین متوجه می‌شود که حاج مصطفی پدر واقعی او نیست؛ بنابراین در جست‌وجوی خانواده واقعی‌اش درگیر

ماجرا‌های جالبی می‌شود و...

«باخانمان» سریالی کمدی است که می‌تواند برای مخاطبان تلویزیونی که مدت‌هاست سریالی با این سبک و سیاق ندیده‌اند جذاب باشد؛ قصه‌های خانوادگی و کاری شخصیتی به نام مسعود خاکپور که در نوبه خود او را دچار چالش‌هایی می‌کند؛ از فرزندخواندگی تا استاد دانشگاه و ماجراهای عاشقانه با دختر عمویش همگی در این سریال دیده می‌شود و حسام محمودی، بازیگر این نقش را تبدیل به یکی از چهره‌های تلویزیونی این شب‌ها تبدیل کرده است.

حسام محمودی پیش از این با ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی نظیر «خسته نباشید»، «آستیگمات»، «مرگ ماهی» و سریال‌های «دل‌دار»، «لحظه گرگ و میش» و «زعفرانی» برای مخاطبان شناخته شده است. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با او داشته‌ایم.

چگونه به پروژه باخانمان پیوستید و آیا پیش از این سابقه آشنایی و همکاری با آقای نیک‌نژاد را داشته‌اید؟

خیر، سابقه همکاری نداشتیم و هیچ کدام از بچه‌های مشغول به کار در پروژه را نمی‌شناختم؛ بنده در حال کار در یک فیلم سینمایی بودم که با من تماس گرفتند و بعد از 10 روز بخشی از داستان را برایم تعریف کردند و پس از پنج ماه کار شروع شد و من به این پروژه پیوستم.

تا الان بازخوردها چطور بوده است؟
خیلی مثبت بوده.

فکر می‌کنید دلیلش چیست؟
خب می‌تواند به این دلیل باشد که بعد از مدت‌ها یک سریال کمدی موقعیت از تلویزیون پخش شده است که به سلیقه مخاطب بسیار اهمیت می‌دهد و برای آن احترام زیادی قائل است؛ برزو نیک نژاد به عنوان کارگردان پشت دوربین است و بازیگران زیاد و بسیار کاربلدی مثل حسن پورشیرازی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. به عقیده من بازیگران یک کار مانند مداد رنگی می‌مانند که در کنار یکدیگر می‌توانند یک اثر پرنقش و رنگ را به وجود آورند.

چه مسائلی شما را ترغیب به پذیرفتن این نقش کرد؟
کار ژانری را داشت که تا به حال تجربه نکرده بودم و نقش مسعود در فیلمنامه شخصیت اصلی سریال بود. در مرحله بعدی حضور برزو  نیک نژاد به عنوان کارگردان مرا برای پذیرش این نقش بسیار ترغیب کرد.

برای طراحی و اجرای شخصیت مسعود چه کار کردید که دچار کلیشه‌های معمول نشوید؟
قبل از هر چیز ابتدا به شخصیت واقعی خودم رجوع کردم چون در یک خانواده مذهبی بزرگ شده‌ام و در دوران تحصیل هم در مدرسه‌ای فوق مذهبی درس خوانده ام حتی زمانی کار تدریس را هم انجام داده؛ تمام این موارد به اجرای این شخصیت بسیار به من کمک کرد در مرحله بعد راهنمایی‌های برزو نیک نژاد به من کمک کرد تا روی ریل قرار گیرم و پس از آن در مسیر درست حرکت کنم.

از بین خصلت‌های شخصیت مسعود کدام یک برای شما جذاب‌تر بود؟
این‌که به عنوان یک استاد دانشگاه معارف مذهبی شناخته می‌شد اما به سبب این موقعیت لزوما آدم ساده‌ای نبوده و متوجه اتفاقات پیرامونش بود یعنی به راحتی راست و دروغ را تشخیص می‌داد؛ به بیان دیگر زود گول نمی‌خورد.

شما در این سریال نقش جدی را بازی کردید در حالی که سریال یک کار کمدی بود. این مساله از ابتدا در قصه وجود داشت یا این‌که خودتان دوست داشتید این شخصیت را به این شکل بازی کنید؟
قصه این بود که کاراکتر مسعود وارد شوخی نشود؛ البته اگر به این شخصیت نگاه کنید متوجه این تصمیم خواهید شد طبیعی است فردی که استاد دانشگاه است نمی‌تواند زیاد در شوخی‌های معمولی شرکت کند و شوخی زیادی داشته باشد.

شما کار حرفه‌ای تان را از کمدی آغاز کردید اما خیلی در این ژانر نماندید. چرا؟ ترجیح خودتان بود که به سمت کارهای جدی بروید؟
به عقیده من بخش اعظمی از زندگی ما انتخاب‌ها و تصمیم خودمان نیستند. این مساله در مورد کار ما بیشتر دیده می‌شود و حتما این طور است. من هم براساس پیشنهادهایی که می‌شد
تصمیم‌گیری می‌کردم.

خودتان کمدی را دوست دارید؟
بله؛فکر می‌کنم در کمدی می‌توانم خوب باشم.

به نظر شما یک کار کمدی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
راجع به این سوال نمی‌توانم چیزی بگویم چراکه من به عنوان اجراکننده باید تئوری‌ها را اجرا کنم اما می‌دانم که به دلایل مختلفی شوخی‌ها محدود به شوخی‌های زبانی شده‌ و این نوع شوخی‌ها
باب شده است و متاسفانه ما بخش زیادی از شوخی را به این ترتیب از دست داده‌ایم.

سریال باخانمان در کارنامه حسام محمودی چه جایگاهی دارد؟
خیلی جایگاه بالایی دارد چون پروژه‌ای طولانی بود البته نمی‌توانم به آن نقطه عطف بگویم اما سبب تغییرات بسیار زیادی در مسیر کاری من شد.

در حال حاضر قصد بازی در فیلم و سریالی را دارید؟
خیر؛ پروژه باخانمان 4 تا 5 ماه از ما زمان گرفت به این شکل که هر روز کار می‌کردیم و خب کمی خسته شده‌ام بنابراین فعلا قصد دارم کمی بیشتر استراحت کرده و پس از آن پیشنهادها را بررسی کنم.

ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حسام محمودی با خانمان برزو نیک نژاد نیک نژاد شوخی ها یک کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • افزایش شمار پناهجویان بی‌خانمان در انگلیس
  • از فصل دوم جایگزین نقش کژال شدم/ پیشنهادات کاری دیگری دارم اما تصمیم نگرفته‌ام
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • ببینید | واکنش شمسایی به شوخی با او در سریال نون خ
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم